onsdag 8 juni 2011

Provokation!

Inget provocerar mig så mycket som den här nappen gör. Jag blir så upprörd och uppvarvad så det finns inte. Av denna lilla plastbit. Gud kan jag tagga ner lite...

Men varför ska jag (enligt BVC) hålla på och tvinga på henne nappen när hon inte vill ha den?? Och det som provocerar mig mest, det är jag själv, för det är ju jag som tar beslutet att tvinga på henne den! J är liksom "Ja men gör som du vill, du bestämmer.". Vissa påpekar att risken för plötslig spädbarnsdöd minskar med nappen, men skulle väl inte tro att det risken minskas så mycket att det motiverar att tvinga henne att gilla nappen.

Ikväll ska jag införa sova-med-gosedjur/snuttefilt, och sen ska jag köra stenhårt på det. Hoppas jag.

En annan provocerande grej är vagnen. E har aldrig gillat sin vagn, då har vi ändå två olika vagnar. Hon har skrikit nio gånger av tio i båda två. Jag har försökt och kämpat för att sedan nästan springa hem med vagnen för att jag inte står ut med hennes skrikande. Orkar inte kämpa längre, och tar henne i sjalen/selen istället och så somnar hon på stört. Folk verkar inte kunna förstå hur inte hon kan gilla vagnen, denna underbara fantastiska uppfinning. Varför har ni inte med er vagnen, då kan hon ju somna lätt som en plätt i den? Jo, fast om hon somnade lätt som en plätt i den, då hade den ju varit med, eller hur?

Tack för urladdning :)

4 kommentarer:

  1. Sett till mänsklighetens historia är napp och vagn väldigt moderna påfund, knappast nödvändiga om man (barnet) inte är hjälpt av dom. Kör på det som funkar!

    SvaraRadera
  2. ja jag tänkte likadant som E här ovan när jag läste inlägget, om du hatar nappen och bebis hatar nappen, släng den?

    Jag gjorde en snabb sökning på google scholar och det enda som aktuella studier (av de sju jag skummade) är överrens om är att myndigheter inte längre aktivt behöver motverka användandet av napp hos barn eftersom positia effekter nu bedöms vara åtminstone likvärdiga med negativa effekter däremot är det 50/50 bland studierna ang huruvida man verkligen bör rekommendera dem.

    SvaraRadera
  3. Det är sjukt irriterande när folk tar för givet att alla bäbisar (och föräldrar) gillar samma saker. Hallå, även bäbisar är individer och inga robotar!

    SvaraRadera
  4. Jag tänker också så, att det är väldigt anpassat för vår livsstil just nu och att det kanske inte passar en bebis som behöver närhet och trygghet. Anledningen till att jag fortsätter försöka är att hon snuttar så väldigt, så hennes stackars fingrar är som små russin för att de ständigt är fuktiga. Men ska försöka sluta hetsa upp mig själv om det :)

    SvaraRadera