tisdag 24 maj 2011

Premiärer

Oj, jag hinner visst aldrig blogga...

Sedan sist har systrarna varit här på besök och gosat och myst hela helgen. Jag har vågar åka buss med E i vagnen, och idag har vi även åkt tunnelbana i sjalen och sedan även buss, sötan sov som en stock, skönt! Glass i parken, shoppingtur, spaning på grannar och sovmorgonsgos i sängen har vi också hunnit med.

Jag försöker ta det lugnt här hemma, inte känna panik över allt jag skulle vilja göra. Egentligen är det nog andras åsikter som gör mig stressad. Att alla andra föräldralediga hittar på så mycket med sina bebisar, babymassage, babyrytmik, babysim, fika var och varannan dag och gud vet vad. Jag trivs enormt bra i Es sällskap, och jag tror hon trivs med mig. Att ha något planerat två eller tre dagar i veckan känns lagom, och bara hänga hemma de andra dagarna. Mysa i soffan och titta i en bok, lyssna på musik och sjunga, gymma lite, titta på mig när jag diskar, E är rätt nöjd för det mesta faktiskt. Jag försöker njuta, och det går bättre och bättre. Känner mig för det mesta oerhört lyckligt lottad som får vara hemma med världens bästa unge, och att hon växer och frodas så bra för att jag kan ge henne så bra mat. Det är ingen annan än jag som får göra just det här, det känns skönt att äntligen känna mig tillfreds med tillvaron som mammaledig (förutom lägenhetskaoset då). Så mycket bättre att vara mammaledig och trivas med det liksom :)

Något som gör allt mycket roligare, är att hon börjat skratta, högt alltså! Åh, vad varma våra hjärtan blir när hon skrattar!

2 kommentarer:

  1. Babyaktiviteter tror jag personligen mest är till för föräldrarna, för att dom ska känna sig duktiga och få träffa andra föräldrar. Det är väl svårt för oss vuxna att förstå att för bebisar så är att titta på någons diskande tillräckligt stimulerande och spännande!

    Jag kände mig stärkt av min kloka BVC-sköterska som tyckte att det var alldeles lagom att hitta på saker utanför hemmet ett par gånger i veckan, speciellt när Esme var riktigt liten. Ofta kan ju bebisar dessutom bli lite stressade av för många intryck, och så undrar de ambitiösa föräldrarna varför barnet är så "besvärligt".

    Babyaktiviteter tror jag personligen mest är till för föräldrarna, för att dom ska känna sig duktiga och bli lite stimulerade av att träffa andra föräldrar.

    SvaraRadera
  2. Jaha där kom inledningen som slutledning också. Jaja. Du förstår kanske vad jag menar fast jag upprepar mig. :)

    SvaraRadera